Puuh. Pienen väärinkäsityksen takia minun pitää nyt ennen joululomaa hoitaa historia 5-kurssi pois alta. Olin jo panikoitumassa viikko sitten, sillä luulin että minulla oli nämä etälukiohommat hankassa. Eihän ne ihan sataprosenttisesti hanskassa vielä olekaan, mutta matkalla. Kuitenkin, luulin että minulla olisi kamalasti töitä tekemättä tuossa historiassa, mutta tulikin ilmi että rastissa on vain kolme esseetä, kolme lyhyttä vastaustehtävää sekä koe. Äsken kirjoitin yhden esseen valmiiksi ("Määrittele mikä on mahti"), ja vaikka se tuntuikin pakkopullalta ja kuivakalta, on se ainakin tehty.
Tämä kurssihässäkkä on outo. Minä suoritin tämän samaisen kurssin jo päivälukiossa, mutta ilmeisesti se oli historia 3 tai jokin muu numero. Etälukiossa on eri systeemi kuin tavallisessa lukiossa, mutta kai se on ihan OK. Ainakin minulla on pieni etulyöntiasema, sillä minähän olen jo suorittanut tämän kurssin kunnialla. Toivottavasti aikaisemmasta kokemuksesta on hyötyä.

Ainoa mikä harmittaa on että minun pitää taas mennä Vaasaan. Ne matkat ovat rasittavia, varsinkin paluumatka bussilla. Se kiertää jotain ihme kiertotietä ja reissu kestää 1½ tuntia. Viime kerta oli piinaa, koska en ollut syönyt kuuteen tuntiin ja aloin voida pahoin.
Omalla autolla en viitsi mennä. Pimeällä ja talvella ei ole hauska ajaa.

Toisaalta: saan samalla joulushopattua! Minulle jää parisen tuntia luppoaikaa ja se on ihan sopiva aika.

Seuraava quote on hyvä muistaa:

Do not anticipate trouble, or worry about what may never happen. Keep in the sunlight.
- Benjamin Franklin